Igehirdetés: Jézus a földbe írt, nem kőbe

→ Igehirdetések
Dátum:2021-11-21Igehirdető:Kodácsy Tamás
Textus:Jn 8,7kLekció:Jn 8,1-11

„Amikor továbbra is faggatták, felegyenesedett, és ezt mondta nekik: Aki bűntelen közületek, az vessen rá először követ. És lehajolva tovább írt a földre.” Jn 8,7-8

Házasságtörésen kaptak egy nőt, akit meg akarnak kövezni a farizeusok és írástudók. Csapdát állítanak Jézusnak. Ha megkövezteti, akkor megszegi a római törvényeket, miszerint halálos ítéletet csak a rómaiak hozhatnak. Ha megkegyelmez neki, akkor Mózes törvényeit szegi meg. „Mózes azt parancsolta nekünk a törvényben, hogy kövezzük meg az ilyeneket. Hát te mit mondasz?” (5) Mit is mondott pontosan Mózes? „Ha rajtakapnak valakit, hogy férjes asszonnyal hál, mindkettőjüknek meg kell halniuk: a férfinak is, aki az asszonnyal hált, meg az asszonynak is. Így takarítsd ki a gonoszt Izráelből!” (5Móz 22,22) De hol van a férfi, akivel elkövette? Elbújt? Vagy ott van a megkövezni akarók között? Hány olyan megkövezés volt az Ószövetségben, amikor valaki felebarátja ellen vétkezett és elítélték? (Ölés, házasságtörés, lopás, hazugság?) Egy sem! Négy megkövezésről tudunk: egy egyiptomi istenkáromló (3Móz 24), Ákán, aki Úrtól lopott (Józs 7), és két politikai megövezés (felségárulás): Nábót (1Kir 21), és Adórám (1Kir 12). A szigorú Ószövetség tele van olyan embertársak ellen elkövetett bűnökkel, amelyek következménye ítélet és megkövezés, de nem tudunk egyetlen ilyen megkövezésről sem. Az élet nagyon értékes az ószövetségi hagyományban is. Ha megkövezték volna a házasságtörő asszonyt, akkor ez lett volna az első bibliai eset, ahol paráznaságért köveznek meg valakit.

Jézus nem mondja, hogy ne kövezzék meg, nem mondja, hogy kövezzék meg. Azt mondja: az vessen rá először követ, aki bűntelen! És lehajol. Kőért hajol máris? Nem! Ír valamit a földbe. Isten maga kétszer ír a Szentírásban. Először a Hóreben kőbe írta azt a törvényt, ami alapján megkövezték volna az asszonyt. Másodszor pedig most, nem kőbe, hanem földbe ír valamit. Mert ahogyan Augustinus mondja, itt nem megkeményíteni akarja a szíveket, hanem azt akarja, hogy gyümölcsöt teremjünk, ahogyan a földből terem a fa.

Végül mindenki elment. Nem volt ott sem ítélő, sem szerető, sem férj. „Senki.” Ketten maradtak a középen: a nyomorúság és az irgalom. És az irgalom ezt mondta a nyomorúságnak: „Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fogva többé ne vétkezz!”

File:Brueghel II, Pieter - Christ and the Woman Taken in Adultery 1600.jpg

ifj. Pieter Brueghel festménye. (~1600)


Javaslat bibliaórához:

Olvasandó: 5Móz 22,13-29 Mózes törvénye szerint hogyan kellett volna elítélni a házasságtörést? Miért nem így történt? Mit írhatott Jézus a földbe? Mi volt ennek a jelentősége? Miért ment el végül mindenki, és miért a vének indultak el először? Jézus lehajló mozdulata lehetett volna ítélet is, ha kőért nyúl. Amikor megszólalunk, cselekszünk vagy reagálunk, hogyan jelzik a mozdulataink az indulatunkat?